TuinbouwJongeren bij PostNL en De Winter Logistics

Gemiddeld gaan er dagelijks zo’n 30.000 pakjes door het distributiecentrum van PostNL in de Harnaschpolder in Den Hoorn. Ze worden gewogen, gescand, gesorteerd en gaan de dag erop weer op juiste volgorde de deur uit. De Tuinbouwjongeren Westland kregen vorige week maandag de gelegenheid om dit proces te bekijken.

Efficiëntie in logistiek
Het sorteer- en distributiecentrum van PostNL in Den Hoorn is in 2013 geopend. De oprichting maakte deel uit van een landelijke efficiëntieslag binnen de PostNL-organisatie. Het bedrijf zit in een beweeglijke, snel groeiende markt. “De afgelopen jaren zijn we telkens met minimaal tien procent gegroeid”, vertelt manager Will van der Schelling en het ziet ernaar uit dat die groei de komende jaren niet verandert. Wel ziet het bedrijf kansen in andere markten – waaronder de bloemen- en plantensector. Lees hier meer daarover.

Tuinbouwlogistiek
Ook de logistiek in de tuinbouw is aan verandering onderhevig. Daar sprak Erik de Winter van De Winter Logistics over. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren stappen gezet om LEAN te worden. Efficiëntie en structuur staan daarbij hoog in het vaandel. “Enerzijds hebben we gestructureerde werkzaamheden – anderzijds ontstaat het werk in deze sector heel ad hoc. Daar moet je op in kunnen spelen. We willen korte doorlooptijden combineren met een hoog servicelevel en een sterke kwaliteit/kostenverhouding”, vertelde hij. Het bedrijf heeft te maken met een veranderend werkveld. Het dalen van jaarrond productie, meer seizoensgerichte teelt en ook een grilliger weekverloop veranderen de vraag naar transport, net als het afnemen van klokverkoop en het groeien van directe handel. “Het aantal ophaalmomenten neemt toe, het aantal eenheden per ophaalmoment neemt af”, vat De Winter samen. De vraag naar een snelle, flexibele dienstverlening groeit – net als het belang van ketenintegratie en digitalisering.

Greenport Logistics
Het bedrijf speelt hier op in met onder andere Greenport Logistics, een samenwerkingsverband waarmee een landelijk netwerk is opgezet. Het komt de efficiëntie en de fijnmazigheid van het transport ten goede. Ook is er gestart met bus- en expresdiensten opgezet, waarmee kwekers op gewenste wijze geholpen kunnen worden. Afgelopen najaar lanceerde het bedrijf bovendien een app. De Winter vertelt over de afwegingen die daarbij gemaakt worden. Zelf heeft het bedrijf het hele proces in beeld. “Voor een order binnen de regio zijn er al acht scan-momentent”, telt hij. “Maar moet je dat allemaal delen met de klant? Wij willen delen wat de klant wil weten: is het georderd en hoe laat is het er?”

Terug naar overzicht