TJW op bezoek bij winnaar Tuinbouw Ondernemersprijs: Royal Lemkes

Bleiswijk – Maandag 22 oktober vertrokken we om 19.00 uur met een volle bus naar Bleiswijk; het hoofdkantoor van Royal Lemkes. In 2018 is Royal Lemkes verkozen tot winnaar van de Tuinbouw Ondernemersprijs. Maar wat maakt je nou winnaar van de Tuinbouw Ondernemersprijs? En wat komt er allemaal bij kijken om zo’n prijs in ontvangst te mogen nemen? Een bezoek brengen aan Royal Lemkes was het voor de Tuinbouw Jongeren wel waard.

Wist je dat Royal Lemkes ooit is begonnen als kwekerij en pas later is uitgegroeid tot een volwaardig leverancier van planten aan de Retail in heel Europa? Dat vertelden Managing director Michiel de Haan en Director Suppy Chain & Operations Michiel van Veen – want ja… laten we die namen lekker eenvoudig houden – afgelopen maandag toen ze de Tuinbouw Jongeren verwelkomde. Vol enthousiasme vertelde de twee over hun bedrijf, dat in 1882 gestart is als kwekerij en inmiddels is uitgegroeid tot koninklijk bedrijf.

Een groen hart
Dat Royal Lemkes de Tuinbouw Ondernemersprijs heeft gewonnen voor hun duurzaamheid dat kwam goed terug in het verhaal. Hoewel Michiel den Haan aangaf dat hij zelf helemaal niet zoveel verstand heeft van planten is de liefde en kennis van planten kenmerkend voor Royal Lemkes en komt dit overal terug in het bedrijf. Michiel zei: ‘’wij geloven in planten: ze bieden een beter leven, een vitale business en ze leveren een duurzame bedrage aan een groenere wereld. Wij zijn ervan overtuigd dat we met planten het leven en de wereld een stukje mooier kunnen maken. Daarom luidt onze slogan: Let’s Plantify the Future together.” Medewerkers zijn hier een belangrijk onderdeel van. Inmiddels kan Royal Lemkes zeggen dat het pand volledig 100% zonne-energie gebruikt én dat de medewerkers zelfs hun stroom bij het bedrijf kunnen inkopen. Een groen hart kan je dat zeker wel noemen!

Duurzame groei
Een duurzame groei dat is het doel. Michiel den Haan vertelde dat hun mensen belangrijk zijn voor het bedrijf, want zonder medewerkers kunnen ze de klant niet van dienst. Maar geloven ze in een integrale aanpak met klant en kweker, doet schaal ertoe op zowel het gebied van inkoop, supply chain kosten en professionaliteit, wordt data en digitalisering steeds belangrijker en proberen ze elke dag een stukje beter te doen. Want “elke dag wordt de standaard van de klant hoger en wij geloven erin dat we constant kunnen verbeteren.”

De keten
‘’Soms moet je ook wel eens afscheid nemen van klanten, omdat ze gewoonweg niet bij je passen. Ook wij hebben dit vorig jaar gedaan” gaf Michiel den Haan aan. “De wereld kan alleen groener gemaakt worden als de consument uiteindelijk een plant koopt. Maar wat maakt het nou dat een consument 10 euro in de winkel betaald voor een plant? “Wij gaan 24 uur per dag door, maken gebruik van data, zetten in op robotisering met als doel te leveren tegen zo laag mogelijke kosten.” Elke dag gaan er gemiddeld zo’n 950.000 planten - bestaande uit 15.000 verschillende soorten - de deur uit op weg naar de klant. Duurzaamheid is breed begrip voor Royal Lemkes en wordt gezien als het geven om de gezondheid van medewerkers, arbeidsomstandigheden, biodiversiteit, klimaat en grondstoffen. Allemaal belangrijke punten waar binnen Royal Lemkes flink op wordt ingezet.

Na een inspirerend verhaal over de duurzaamheid binnen Royal Lemkes gingen we verdeeld in twee groepen de hallen in waar alle planten gereed worden gemaakt voor vertrek. Afsluitend een borrel met de twee geweldige gastvrouwen én weer met de bus terug naar Naaldwijk.

Terug naar overzicht