Waarom Anthura de Tuinbouw Ondernemersprijs won

De Tuinbouw Ondernemersprijs winnen… hoe doe je dat eigenlijk? Dat was dé vraag die centraal stond afgelopen maandagavond tijdens de ledenavond bij Anthura. Nadat iedereen in het mooie tuinbouwgebied in Bleiswijk – waar mening Westlander misschien toch wel een beetje jaloers op is – was aangekomen, werden we vriendelijk ontvangen met een bak koffie. Vanuit de zaal hadden we een mooi uitzicht over de kassen van Anthura. TJW-voorzitter Arthur van der Meijs trapte de avond af met het welkomstwoord.

Vervolgens werden we hartelijk welkom geheten door Head of Marketing & Sales Mattijs Bodegom van Anthura. Anthura veredelt, vermeerdert en produceert anthuriums en phalaenopsis, zowel snij als in pot. Met locaties als productielocaties, laboratoriums en research centers in Bleiswijk, Duitsland, China en Macedonië is het bedrijf in staat om nieuwe rassen te ontwikkelen en voor te lopen op de trends. Gedurende de presentatie werd steeds meer duidelijk waarom Anthura de prijs in januari in ontvangst mocht nemen. Zo vertelde Mattijs: duurzaamheid en innovatie staan centraal bij ons. Je werkt ongeveer 9 jaar aan een nieuw ras voordat het de markt toetreedt. Niemand kan voorspellen wat de trends tegen die tijd zijn, maar we kunnen wel proberen om de factoren die dan belangrijk zijn vast te stellen met behulp van data. “Bovendien was de Tuinbouw Ondernemerprijs een extra bekroning op ons 80 jaar jubileum. 2019 was het jaar om ons hiervoor aan te melden. Al vrij snel werd bekend dat we samen met onze klant Opti-flor, R&D samenwerkingspartner Dekker Chrysanten en Wim Peters Kwekerijen werden genomineerd. Dat is best gek als je tegen je eigen klant en partner moet strijden! Tenslotte hebben wij de prijs in ontvangst genomen als ambassadeur van de tuinbouw. We moeten mensen buiten de sector laten weten wat we doen. Wij hopen dat de winnaar van 2020 deze rol ook op zich zal nemen, aldus Mattijs.”

Na de presentatie van Mattijs, was de eer aan Hans Barendse, locatiemanager bij Anthura, om ons meer te vertellen over het gebruik van data binnen het bedrijf. “Data is saai maar je kunt er veel leuk dingen mee doen”, vertelde Hans. Dat maakte de Tuinbouw Jongeren nieuwsgierig. Hans vertelde ons hoe hij parameters in een programma gebruikte om de 6 bemestingsrecepten aan de verschillende planten te kunnen toedienen. Op deze manier krijgen de juiste planten op de juiste tijd water met het juiste bemestingsrecept. Daarnaast worden planten door het systeem automatisch door de kas naar de juiste plek getransporteerd. “Naast de data in de kas, kun je ook data gebruiken van werkzaamheden. Ook binnen Anthura verzamelen we gegevens van handelingen, zodat we altijd volgens normen kunnen werken. Bovendien geeft het voor medewerkers een extra stimulans om de normen te halen.” Een advies van Hans om aan de slag te gaan met data was: begin vooral klein en bouw vervolgens de gegevens die je nodig hebt uit. Na de inspirerende presentatie was het tijd voor een borrel en napraten. Namens TJW willen we Anthura bedanken voor haar gastvrijheid. De volgende ledenavond vindt plaats bij Rabobank Westland.

Terug naar overzicht