Management drives als hulpmiddel voor bedrijfsvoering

Op maandagavond 22 februari vond de eerste ledenavond weer plaats. Na het grote succes van de eerste digitale ledenavond met Rabobank, hebben we dit succes doorgetrokken in samenwerking met Flynth. De avond stond in het teken van management en leiderschap. Waar krijg jij juist energie van? En welk gedrag vertoon je onder druk? Pieter Vellekoop en Claudia Speksnijder, beide werkzaam bij Flynth, vertelde ons er alles over.

De avond ging van start met ruim 30 ingelogde tuinbouw jongeren. Joost Vogel, penningmeester bij TJW, trapte de avond af met de algemene ledenvergadering. Alle leden zijn weer bijgepraat over de in- en uitstroom van bestuursleden en de financiën van onze club. Vervolgens was het woord aan Pieter en Claudia.

Pieter begon zijn presentatie met de trends en ontwikkelingen die zich mondiaal voordoen. “Het afgelopen jaar heeft online een vlucht genomen. Door corona is thuiswerken de norm en zijn er veel minder zakenreizen. Bovendien is meer aandacht voor hygiëne en gezond voedsel. Gezondheid is namelijk juist in deze tijden belangrijker dan ooit. Naast deze trends zien we ook de opkomst van duurzaamheid, AI en robotica, vergrijzing in Europa en afvlakking van de wereldbevolking”, aldus Pieter. Maar hoe ziet die toekomst van de tuinbouwsector eruit? We zien drie soorten bedrijven: agro corporates, niche telers en franchise bedrijven. De Agro Corporates zijn bedrijven die grote corporate ondernemingen worden. Ze zijn herkenbaar en in staat om te kunnen onderhandelen met retailers. De niche telers teelt een specifiek product en is specialist daarin. De franchise ondernemer gaat een strategische samenwerking aan om op bepaalde gebieden versterking te zoeken. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van een telersvereniging. “Het is belangrijk om een keuze te maken tussen deze drie soorten bedrijven. Het ene is niet beter dan het andere, maar niks doen is geen optie. Maak voor jezelf de keuze: wie wil je zijn?”

Vervolgens vertelde Claudia ons meer hoe zo’n keuze impact kan hebben op je bedrijf. “ Wat betekent zo’n keuze voor jou? En hoe ziet dit eruit voor jouw bedrijf? Vragen die je jezelf kunt stellen zijn: heb je de mensen op de juiste plek zitten? Als we kijken naar het afgelopen jaar: dacht je dat je een topper had en is die afgelopen jaar verzopen? Of is er juist iemand boven water gekomen, waar je dat nooit van had verwacht? Hoe doe je dat en waar begin je? Management drives kan je hierbij helpen, aldus Claudia.

Management drives bevat zes leiderschapsstijlen met ieder z’n eigen kleur en kenmerken.

- People manager (groen): mensgericht, communiceren en delen
- Ondernemer (oranje): resultaatgericht, competetief, kansen en mogelijkheden
- Bestuurd (blauw): zekerheid, plannen en organiseren, betrouwbaar
- Autoriteit (rood): actiegericht, kracht en respect, alert en impulsief
- Nestor (paars): gericht op behoud, dienstbaarheid, binding, traditie en veiligheid
- Visionair (geel): kennisgericht, analyse, innovatie en inspiratie

Oranje schakelt het makkelijkste tussen de verschillende kleuren. De persoon is flexibel en ziet overal uitdaging en kansen in. Oranje is snel tevreden. Rood en paars komen in Nederland eigenlijk minder voor. Waarbij geel en groen graag vooruitkijken, zijn blauw en paars graag mensen die juist terugkijken. Een testuitslag bestaat uit vier delen: logica, verwerping, energiebalans en mindset. Logica geeft het type kleur weer hoe jij bent. Verwerping zijn juist de kleuren waar jij niet graag mee samenwerkt. Energiebalans is de kleur waar je juist wél of geen energie van krijgt. Tenslotte, is mindset de kleur welk gedrag jij als eerst vertoont in een stressvolle situatie.

Management Drives helpt je begrijpen waarom je doet wat je doet. Dit geeft voor veel mensen rust. Bovendien helpt het je ook bij collega’s begrijpen waarom zij doen wat ze doen. En kun je de mensen op de juiste plek zetten. Wanneer je kijkt naar accountmanagers, is klantgerichtheid voor ieder persoon anders. De ene persoon doet graag op zaterdagochtend een bakkie koffie. Een blauwe accountmanager hecht veel waarde aan afspraak is afspraak. Terwijl een oranje sales persoon juist gaat voor de hoogste omzetdoelstelling.

Hoe helpt dit je nu allemaal verder? Je kunt schakelen op wat een situatie met iemand doet? Waar maken mensen zich druk over tijdens bijvoorbeeld een Coronacrisis. Ben jij benieuwd welke kleur jij bent? Doe de test via de survey: www.whatkindofleaderareyou.com/nl

Terug naar overzicht